Annonskraft förvärvat av mediaprofiler

Datum: 9 maj 2011

Annonskraft förvärvat av mediaprofiler

Annonskraft AB, ett av Sveriges mest framgångsrika säljbolag av annonser i tidningar, har fått nya ägare. Skarpa var Säljarnas rådgivare i affären.

Annonskraft är ett av Sveriges mest framgångsrika säljbolag inom annonsförsäljning. Företaget har ett stort nätverk av tidningar, där annonsörerna når den önskade målgruppen. På företaget jobbar flera av Sveriges mest erfarna och kompetenta annonssäljare, och med sina 15 anställda personer har Annonskraft en väldigt stark ställning och god renommé på marknaden.

Annonskraft grundades år 2000 av Göran Cavallin och Roger Nilsson med Ljusdal som bas, och har ägts och drivits av dem sedan dess. Nu får företaget delvis nya ägare, då det nybildade bolaget Annonskraft Holding AB förvärvar 75 % av Annonskraft AB. Roger Nilsson behåller 25 %, via bolag. Både Roger Nilsson och Göran Cavallin kommer att jobba kvar på företaget.

Bakom det nybildade bolaget Annonskraft Holding AB finns en lång och gedigen samlad erfarenhet och kompetens om medie- och försäljningsbranschen.

Inom kort kommer Annonskraft vara lika starka även i övriga mediakanaler, vilket gör Annonskraft till en komplett mediapartner”, säger Eva Åhlfeldt – Brådhe.

”- Det här är en stor och viktig händelse i Media-Sverige. Det är dessutom en bärande hörnsten i Heart in Medias affärsidé att hjälpa medierna att öka sina intäkter. Det känns väldigt spännande och inspirerande att få vara med och utveckla den digitala kompetensen i ett av de mest väletablerade mediesäljbolagen i Sverige”, säger Frida Lundh, VD för Heart in Media.

Ägarna till Annonskraft Holding AB är:

26,66 %: Eva Åhlfeldt – Brådhe via bolag. Eva är en av Sveriges mest renommerade personer inom mediaförsäljning, och har tidigare haft roller som bland annat försäljningsdirektör på Aftonbladet Nya Medier, affärsutvecklingschef på Svenska Dagbladet Nya Medier, affärsområdeschef på Hi-Media, delägare och styrelseledamot i Heart in Media, samt styrelseuppdrag inom Tradedoubler.

Eva är även delägare i Lius Contact Center i Ljusdal.

26,66 %: Lasse Isaksson via bolag. Lasse har lång erfarenhet av arbete inom personalfunktioner och i ledande ställning, bland annat som arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen i Ljusdal, HR-chef på på Twenty4Help i Ljusdal med drygt 300 anställda och VD för, och en av grundarna till, och delägare i, Lius Contact Center i Ljusdal med drygt 30 anställda.

26,66 %: Per Nygren via bolag. Per var en av pionjärerna inom annonsering på nätet, då han redan för drygt tjugo år sedan jobbade som säljare på Teleannons Elektroniska Media (sedermera Telia InfoMedia Interactive AB). Sedan startade han MediaNet i Ljusdal 1996, som en avknoppning från Telia InfoMedia. MediaNet blev så småningom marknadsledande i Sverige som säljbolag inom internetannonsering, och 2006 sålde Nygren och hans kompanjoner det företaget till Hi-Media. Nygren var även delägare i teknikföretaget Emediate Aps, som jobbade med annonshantering för internetmarknadsföring, samt i MNE Holding AB, som bland annat hade uppdraget att på konsultbasis bygga upp säljorganisationen åt Hitta.se.

Nygren är även en av grundarna till, och delägare i, Lius Contact Center AB.

10,01 %: Peter Sederowsky via bolag. Peter har bland annat lång och gedigen erfarenhet från styrelsearbete i publika bolag, både i svenska börsbolag och bolag noterat på Londonbörsen, flera av dessa inom media- och internetsektorn. Han har också varit verksam som partner i Schibsteds medieriskkapitalbolag European Media Ventures.

10,01 %: Heart in Media AB arbetar med försäljning och affärsutveckling av medier och säljorganisationer. Verksamheten omfattar bland annat medieutveckling, coachning av försäljningschefer och ledningsgrupper, utbildning av säljare, kurser och workshops i online mediaförsäljning och kreativ mediaförsäljning, samt säljuppdrag.

Bakom Heart in Media står The Borneo Family, ett svenskt konsultnätverk inom digital strategi, kommunikation och utveckling med bland annat Frida Lund, tidigare Försäljningschef IDG, Fredrik Kronby med bakgrund inom MTG och Bonnier, Eva Åhlfeldt – Brådhe, tidigare bl.a Aftonbladet och SvD, Johan Svensson, tidigare inom VLT och MTG och Joakim Jansson, tidigare VD Spray och inom MTG.

Vid eventuella frågor, vänligen kontakta Eva Åhlfeldt – Brådhe (0708 – 22 48 76) eller Per Nygren (070 – 338 28 95)


Anmäl dina intresseområden till Skarpas köpardatabas.

När du skickar informationen till oss godkänner du att vi registrerar dig i vår databas.

Intresseanmälan