”Mäklare höjer värdet”

Datum: 1 oktober 2014

”Mäklare höjer värdet”

– Egentligen är det lustigt att folk lägger ner så enormt mycket pengar, tid och energi på att sälja sin lägenhet via mäklare, medan ens livsverk i företaget ofta kan gå till den förste som över huvud taget visar intresse.

Det säger Fredrik Olsson, vd för företagsmäklaren Skarpa. Han menar bestämt att man inte ska genomföra en bolagsförsäljning på egen hand när man uppnått en viss storlek.

– Att sälja ett företag är en väsentligt mycket mer komplex process än att sälja en bostad. I praktiken säljer du aktier som ska ge en potentiell framtida avkastning i form av vinster. Men det kan också ingå maskiner, kunder, kontrakt och konsulter.

Normalt vänder man sig till andra möjliga köpare i samma bransch som man redan verkar inom. En professionell mäklare hittar istället gärna köpare som ägaren inte trodde fanns eller var intresserade. Finansiella köpare är vanliga, vilket ställer höga krav på att bolaget är välskött och visar tillväxtpotential.

Från kyckling till fågel
Nyligen genomförde Skarpa en lyckad förmedling av Bosarps Kyckling, vars produktion främst vunnit marknadsandelar tack vare att den är småskalig och ekologisk. Skarpa ansvarade för denna försäljningsprocess och man kontaktade både finansiella intressenter och företag från branschen.

– Eftersom intresset var stort såg vi att det gick att få ut ett mycket högre försäljningspris än vad säljarna kunnat drömma om, säger Fredrik Olsson. Köparna från branschen, vilka hade synergifördelar, konkurrensutsattes av finansiella köpare som ibland räknar mer aggressivt än de i branschen.

I slutändan köpte, branschkollegan Kronfågel för 33 miljoner – en väsentlig höjning av deras första bud – och det stod tydligt att den industriella kycklingproducenten hade mest av alla att vinna på affären.

Rent och tydligt
Fredrik Olsson menar att framgången bakom Bosarps försäljning är att Skarpa, förutom att gå igenom företaget, har presenterat verksamheten utåt på ett attraktivt och lättbegripligt sätt. Skarpa har varit projektledare för hela försäljningsprocessen. En försäljningsprocess tar enormt mycket tid och ägarna behöver avlastning om de skall kunna driva sitt företag samtidigt.

– Vi vet vilka siffror en köpare vill ha. Det ska vara god tillväxt, men inte för uppskruvade prognoser.

I snitt tar en försäljning nio månader och sysselsätter 2-3 personer i olika omfattning beroende på vilken fas i processen man befinner sig i. Och smakar det så kostar det – mäklararvodet är normalt mellan två och sju procent av försäljningspriset, beroende på bolagets värde.

– Du kan också se det som att mäklaren ofta lyckas höja priset så pass mycket att vårt arbete blir gratis i slutändan. Vi har genom åren visat att vi i snitt säljer bolagen för 10-20% högre värde än de genomsnittliga buden. Sett från denna statistik så är det en god affär att använda en rådgivare, du slipper göra jobbet och när fakturan är betald så har du mer kvar i handen.

av CHRISTIAN VON ESSEN


Anmäl dina intresseområden till Skarpas köpardatabas.

När du skickar informationen till oss godkänner du att vi registrerar dig i vår databas.

Intresseanmälan